Tuesday, June 5, 2012

TOKOH-TOKOH



TOKOH-TOKOH DALAM SENI ANYAMAN

     Seorang bakar dalam seni anyaman mengkuang telah dilahirkan di Pulau Pinang, iaitu Puan Habibah binti Mat yang telah berusia 56 tahun kini. Beliau mula mengemari dan meminati seni anyaman mengkuang sejak remaja. Ibunya, Salmiah Ahmad juga merupakan seorang penganyam mengkuang. Tetapi, ibunya tidak pernah mengajarnya tentang teknik dan kemahiran menganyam. Habibah akan mencuri-curu belajar menganyam menggunakan perkakas ibunya pada cuti sekolah tetapi sering dimarahi. Sejak ibunya Salmiah Ahmad meninggal dunia pada tahun 1979, Habibad nekad untuk berhenti kerja dan ingin meneruskan kemahiran ibunya dalam seni anyaman mengkuang. Pada tahun 1980-an, Habibah telah mengikut kursus selama dua tahun di Kraftangan Malaysia, cawangan Terengganu dalam seni anyaman mengkuang.

     Tokoh yang seterusnya adalah Puan Aminah binti Ali. Beliau telah dilahirkan pada tahun 1944 yang berasal dari Rusila Terengganu Darul Iman, iaitu tempat penghasilan kraftangan anyaman yang terkenal. Beliau merupakan tokoh kraf anyaman yang telah dipilih oleh Lembaga dalam pertandingan Pertukangan tangan sezaman anjuran muzium Negara. Beliau masih aktif sebagai seorang ahli kraftangan anyaman pada kini.

Tokoh-tokoh lain yang telah mencipta motif anyaman:

1) Siah binti Jumaat berasal dari negeri Terengganu yang mencipta kelarai Sambas.

2) Hajah Asiah binti Salleh dari negeri Terengganu yang mencipta kelarai Tapak harimau.

3) Hajah Semek dari negeri Terengganu yang mencipta kelarai Mak Mek.

4) Esah binti Said dari negeri Kelantan yang mencipta kelarai Sisik Kelah.

5) Dayang Aisah binti Awang Husin dari negeri Sabah yang mencipta kelarai bunga.


     Kelarai ialah corak atau motif yang berbentuk dan terhasil daripada proses menganyam. Anyaman yang tidak mempunyai kelarai dipanggil anyaman “ghadas” atau anyaman biasa. Anyaman kelarai biasanya terancang dan dilakukan serentak semasa proses anyaman. Dua jenis warna kontra digunakan bagi menunjukkan kesan. Susunan warna sesuatu anyaman biasanya dinamakan “corak”. Susunan warna sesuatu anyaman biasanya dinamakan “corak”. Jenis kelarai boleh dibahagikan kepada beberapa kumpulan dan nama individu. Kebiasaan bentuk-bentuk kelarai berdasarkan tumbuh-tumbuhan, haiwan, dan abstrak.

No comments:

Post a Comment